20110302

Troen tåler livet - del 4 av 8

Følgende stykke er Pål’s sterke bidrag til boken; ”Vi som elsket Jesus - og fortsatt gjør det”. Les mer om boken HER. For at det ikke skal bli alt for langt som blogg-innlegg blir det lagt ut som en serie i 8 deler. Klikk HER for å komme til tidligere deler av "Troen Tåler Livet"-serien. 




Gjennom livets mange harde prøvelser har jeg fått merke at jeg har en tro som tåler livet. Ja, en tro som er større enn livet og som kan romme hele livsvirkeligheten – på godt og vondt.


Del: 4


Elsker Jesus – mer enn livet


Jeg er utrolig glad for at jeg med hånden på hjertet kan si at jeg elsker Jesus – mer enn livet. Og enda større er det å vite at jeg er elsket av Ham! Jesus elsker meg! Det er helt ufattelig! Og jeg elsker Ham fordi han elsket meg først! Men slik har det ikke alltid vært … Det var ikke før i begynnelsen av 20-årene at Jesus virkelig vant mitt hjerte. Men siden har vår relasjon vært en stadig blomstrende, dypere, høyere og videre kjærlighetsrelasjon.

Jesus kom ganske brått og uventet inn i livet mitt på slutten av 1980-tallet, og forholdet mitt til Ham skulle vise seg å bli den mest dominerende faktoren i hele mitt voksne liv. Det er ganske utrolig å tenke på hvilken makt denne vidunderlige Personen har, som kan komme inn i et ungt menneskes forvirrede og istykkerlevde liv og etablere seg selv som tilværelsens absolutte og urokkelige midtpunkt! For helt fra den uforglemmelige dagen, høsten 1987, da jeg etter flere år med utprøvende søking på det nyreligiøse markedet, plutselig befant meg ansikt til ansikt med den tre ganger hellige Gud – i min egen stue, livredd og med dødsangst – har Jesus vært sola mi og hele livet mitt har kretset om Ham. Selvfølgelig var det en prosess som ledet fram til denne radikale omveltningen, men likevel er det dette avgjørende øyeblikket jeg ser tilbake på som selve frelsesopplevelsen min. Jeg var overveldet av skyld og overbevist om at jeg var fortapt, men istedenfor å få det jeg fryktet og fortjente, nemlig rettferdighet, fikk jeg nåde. Jeg trodde jeg skulle dø, men hjertet mitt slo ufortjent videre og jeg fikk livet på nytt, som en gave. Evangeliet strålte fram for meg, og «bestemors Jesus» møtte meg og omfavnet meg med sin enorme kjærlighet. Fra da av tok hele livet mitt brått en helt ny kurs.

Hvordan kunne jeg vite at dette var Jesus? er det noen som spør. Ja si det … Jeg bare visste det! Kanskje kjente jeg Ham igjen fra tidligere, fra barndommens besøk hos min gode, bedende bestemor i Mandal. Men jeg opplevde også en enorm forløsning og indre befrielse nettopp da jeg tok imot Jesus i hjertet mitt. Og jeg visste at jeg var blitt tilgitt hos Gud på grunn av Ham. Det er vanskelig å beskrive hvilken enorm lettelse det var for meg. Jeg krøp langflat ut på stuegulvet og ristet og skalv mens jeg hulkegråt hemningsløst – med snørr og tårer. Da jeg reiste meg var jeg fullstendig løst fra stoffavhengighet og frykt, og hele det forskrudde angstuniverset og den selvkonstruerte okkulte virkelighetsforståelsen min smuldret og forsvant. Lyset ble satt på og mørket ble borte! Jeg ble virkelig «født på nytt!»

(...fortsetter i neste blogginnlegg, del 5...)

Ingen kommentarer: